İngiliz besteci, müzik kuramcısı ve yazar olan Henry Charles Banister’ın müzik makaleleri, Kerim Atay’ın dizi editörlüğünü yaptığı aynı zamanda çevirmenliğini üstlendiği Müziğe İlişkin Yargı ve Zevk Üzerine ismi ile Sub Press Yayınları’ndan Türkçeye kazandırıldı (10 Eylül 2024).
Bir çellist babanın oğlu olan Banister çocuk yaşındayken ışığı parlamış ve Mendelssohn’un iştirak ettiği özel bir konserde Walpurgisnacht’ı seslendirerek bütün dikkatleri üzerine toplamıştı. 1847’den itibaren Cipriani Potter ile çalıştığı Kraliyet Müzik Akademisi’nde yaklaşık elli yıl ders verdi. 1880’e geldiğinde Guildhall Müzik Okulu’nda profesörlük yapmaya başladı ve Kraliyet Ulusal Körler Koleji’nde hoca vasfı ile görev aldı.
Aynı zamanda müziği teorik sahaya taşıdı. “Dört senfonisi (1847, 1848, 1850 ve 1858), beş uvertürü, piyano ve orkestra için bir fantezisi, kantatları, oda müziği, piyano müziği ve şarkıları vardır. Üçüncü senfonisi ilk kez 30 Haziran 1850’de Kraliyet Müzik Koleji’nde seslendirilmiştir. (El yazması 2019’da Bodleian Kütüphanesi tarafından satın alınmıştır) Fa diyez minör yaylı dörtlüsü ilk kez 29 Aralık 1847’de Erat’s Harp Saloon, 23 Berners Street’te düzenlenen İngiliz Müzisyenler Derneği konserinde dinlenmiştir.” Hayatının kalan kısmını müziği öğretmek ve müziğin edebiyatı-teorisi üzerine çalışmalar yapmaya adadı.
Musical Art and Study/ Müzikal Sanat ve Çalışma(1888), Some Musical Ethics and Analogies/Bazı Müzikal Etik ve Analojiler (1884) ve Biography of G.A. Macfarren/G.A. Macfarren’in Biyografisi (1892) isimli eserleri neşretti. Lectures on Musical Analysis/Müzikal Analiz Dersleri (1887) ve Interludes/Ara Bölümler (1898) eserleri de verdiği derslerinin birer derlemesi olarak yayın hayatındaki yerini özenle aldı.
Referans:
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Bannister ve Kapak Tanım.
Merve Yezda Bingöl
HLotus